Нотний стан
П’ять лінійок цих чарівних,
Прийняли усіх гостинно,
Тут дієзи і бемолі,
Ключ басовий і скрипковий,
Нотки дружно виступають,
Пісню гарну нам співають,
Отакий гостинний пан,
Його звати – нотний стан.
Нотний стан складається з п’яти лінійок та чотирьох полів. Поле – це проміжок між лінійками, де також як і на лінійках, пишуть ноти.
Але щоби записати на нотному стані достатню кількість ноток для виконання сучасної музики, п’яти лінійок та чотирьох полів виявилося замало. Тому придумали ще додаткові лінійки, які малюють над нотним станом, та під нотним станом. На цих додаткових лінійках та між ними також пишуть ноти.
П’ять лінійок цих чарівних,
Прийняли усіх гостинно,
Тут дієзи і бемолі,
Ключ басовий і скрипковий,
Нотки дружно виступають,
Пісню гарну нам співають,
Отакий гостинний пан,
Його звати – нотний стан.
Прийняли усіх гостинно,
Тут дієзи і бемолі,
Ключ басовий і скрипковий,
Нотки дружно виступають,
Пісню гарну нам співають,
Отакий гостинний пан,
Його звати – нотний стан.
Нотний стан складається з п’яти лінійок та чотирьох полів. Поле – це проміжок між лінійками, де також як і на лінійках, пишуть ноти.
Але щоби записати на нотному стані достатню кількість ноток для виконання сучасної музики, п’яти лінійок та чотирьох полів виявилося замало. Тому придумали ще додаткові лінійки, які малюють над нотним станом, та під нотним станом. На цих додаткових лінійках та між ними також пишуть ноти.
Ключ – це знак, який визначає місцезнаходження нот на нотному стані. Він розташовується на самому початку нотного стану.
Найбільш розповсюджені три ключі: скрипковий, басовий та ключі “До”.
Скрипковий та басовий зустрічаються найчастіше. У них записано більшість інструментальної музики.
Ключі “До” в основному використовуються для запису вокальних партій. Їх є п’ять, вони розташовуються на кожній лінійці нотного стану, та носять назву від основних співацьких голосів – сопрановий, мецо-сопрановий, альтовий, теноровий та баритоновий.
Ноти
Як зустрілись До і Ре – кожна ротика дере.Тут прийшло маленьке Мі: “Чом співаємо самі?”
Тут спішать Фа, Соль, Ля, Сі – “Заспіваймо разом всі!”
До – горобчика гніздо.
Ре – пташки серед дерев.
Мі – так весело мені.
Фа – для пісеньки слова.
Соль – співає дітвора.
Ля – розквітла вся земля.
Сі – зроби добро усім.
І вернімось знову в До.
Перш ніж розпочати вчити нотки, треба знати, що людина, звичайно, здатна чути набагато більше звуків, ніж сім. Але для зручності всі звуки згруповані в октави.
Октава – це сім наших ноток, які періодично повторюються. Всього є вісім октав.
Їхня назва від найнижчої до найвищої – субконтроктава, контроктава, велика, мала, перша, друга, третя, четверта.
На малюнку ми бачимо нотки першої октави.
Нота “ДО” першої октави знаходиться під нотним станом, на першій додатковій лінійці.
Нота “РЕ” першої октави знаходиться під нотним станом.
Нота “МІ” першої октави знаходиться на першій лінійці нотного стану.
Нота “ФА” першої октави знаходиться на першому полі нотного стану.
Нота “СОЛЬ” першої октави знаходиться на другій лінійці нотного стану.
Нота “ЛЯ” першої октави знаходиться на другому полі нотного стану.
Нота “СІ” першої октави знаходиться на третій лінійці нотного стану.
Як зустрілись До і Ре – кожна ротика дере.Тут прийшло маленьке Мі: “Чом співаємо самі?”
Тут спішать Фа, Соль, Ля, Сі – “Заспіваймо разом всі!”
До – горобчика гніздо.
Ре – пташки серед дерев.
Мі – так весело мені.
Фа – для пісеньки слова.
Соль – співає дітвора.
Ля – розквітла вся земля.
Сі – зроби добро усім.
І вернімось знову в До.
Тут спішать Фа, Соль, Ля, Сі – “Заспіваймо разом всі!”
До – горобчика гніздо.
Ре – пташки серед дерев.
Мі – так весело мені.
Фа – для пісеньки слова.
Соль – співає дітвора.
Ля – розквітла вся земля.
Сі – зроби добро усім.
І вернімось знову в До.
Перш ніж розпочати вчити нотки, треба знати, що людина, звичайно, здатна чути набагато більше звуків, ніж сім. Але для зручності всі звуки згруповані в октави.
Октава – це сім наших ноток, які періодично повторюються. Всього є вісім октав.
Їхня назва від найнижчої до найвищої – субконтроктава, контроктава, велика, мала, перша, друга, третя, четверта.
На малюнку ми бачимо нотки першої октави.
Нота “ДО” першої октави знаходиться під нотним станом, на першій додатковій лінійці.
Нота “РЕ” першої октави знаходиться під нотним станом.
Нота “МІ” першої октави знаходиться на першій лінійці нотного стану.
Нота “ФА” першої октави знаходиться на першому полі нотного стану.
Нота “СОЛЬ” першої октави знаходиться на другій лінійці нотного стану.
Нота “ЛЯ” першої октави знаходиться на другому полі нотного стану.
Нота “СІ” першої октави знаходиться на третій лінійці нотного стану.
Тривалість
Тривалість – це довжина звучання ноти.
Тривалість звука вимірюється шляхом рівномірного відрахування. За основу взято найдовшу в сучасній музиці тривалість – цілу, та шляхом поділу її та кожної наступної на два, утворюють інші тривалості – коротші.
Ціла тривалість – виглядає як незамальована основа.
Рахується – ( 1-і-2-і-3-і-4-і )
Половинка – виглядає як незамальована основа зі штилем.
Рахується – ( 1-і-2-і )
Четверть – виглядає як замальована основа зі штилем.
Рахується – ( 1-і )
Восьма – виглядає як замальована основа зі штилем та хвостиком, існує ще інший запис декількох восьмих підряд – об’єднаних ребром.
Рахується – ( раз, або і )
Шістнадцята – виглядає як замальована основа зі штилем та двома хвостиками. Інший запис декількох шістнадцятих підряд – об’єднаних двома ребрами.
Рахується – ( та )
Тривалість звука вимірюється шляхом рівномірного відрахування. За основу взято найдовшу в сучасній музиці тривалість – цілу, та шляхом поділу її та кожної наступної на два, утворюють інші тривалості – коротші.
Ціла тривалість – виглядає як незамальована основа.
Рахується – ( 1-і-2-і-3-і-4-і )
Половинка – виглядає як незамальована основа зі штилем.
Рахується – ( 1-і-2-і )
Четверть – виглядає як замальована основа зі штилем.
Рахується – ( 1-і )
Восьма – виглядає як замальована основа зі штилем та хвостиком, існує ще інший запис декількох восьмих підряд – об’єднаних ребром.
Рахується – ( раз, або і )
Шістнадцята – виглядає як замальована основа зі штилем та двома хвостиками. Інший запис декількох шістнадцятих підряд – об’єднаних двома ребрами.
Рахується – ( та )
Паузи
Пауза – назвали так
Мовчазний і тихий знак.
Буде він усіх навчати,
Як у музиці… мовчати.
Як ви вже здогадались з віршика, пауза – це знак мовчання.
Коли ми бачимо в нотах паузу – ми зупиняємося на той відрізок часу, який триває пауза. Назва та тривалість пауз така сама як і тривалостей нот. Відрізняються вони лише записом.
Ціла пауза – виглядає, як прямокутник, що висить на лінійці.
Рахується – ( 1-і-2-і-3-і-4-і )
Половинка пауза – подібна до цілої, але прямокутник лежить на лінійці.
Рахується – ( 1-і-2-і )
Четверть пауза – виглядає як зигзаг.
Рахується – ( 1-і )
Восьма пауза – подібна на гачок.
Рахується – ( раз, або і )
Шістнадцята пауза – виглядає, як два гачки.
Рахується – ( та )
Пауза – назвали так
Мовчазний і тихий знак.
Буде він усіх навчати,
Як у музиці… мовчати.
Мовчазний і тихий знак.
Буде він усіх навчати,
Як у музиці… мовчати.
Як ви вже здогадались з віршика, пауза – це знак мовчання.
Коли ми бачимо в нотах паузу – ми зупиняємося на той відрізок часу, який триває пауза. Назва та тривалість пауз така сама як і тривалостей нот. Відрізняються вони лише записом.
Ціла пауза – виглядає, як прямокутник, що висить на лінійці.
Рахується – ( 1-і-2-і-3-і-4-і )
Половинка пауза – подібна до цілої, але прямокутник лежить на лінійці.
Рахується – ( 1-і-2-і )
Четверть пауза – виглядає як зигзаг.
Рахується – ( 1-і )
Восьма пауза – подібна на гачок.
Рахується – ( раз, або і )
Шістнадцята пауза – виглядає, як два гачки.
Рахується – ( та )
Півтон
Треба запам’ятати, що відстань між сусідніми нотами в гамі різна. Між деякими вона складає півтон, між іншими – тон.
Півтон – це найменша відстань між двома нотами.
Тон – це два півтони.
На малюнку ми бачимо, що ноти мі-фа, та сі-до знаходяться на відстані півтона одна від одної. Між усіма іншими сусідніми нотами – тон.
Треба запам’ятати, що відстань між сусідніми нотами в гамі різна. Між деякими вона складає півтон, між іншими – тон.
Півтон – це найменша відстань між двома нотами.
Тон – це два півтони.
На малюнку ми бачимо, що ноти мі-фа, та сі-до знаходяться на відстані півтона одна від одної. Між усіма іншими сусідніми нотами – тон.
Знаки альтерації
Хроматична гама
Хроматична гама – це гама, у якій ноти розташовані по півтонах.
Як ми пам’ятаємо, у гамі до-мажор відстань між нотами різна.
Ось як виглядає хроматична гама:
Ми бачимо, як поміж основних нот на відстані півтона розташовані додаткові ноти, які утворюються з допомогою дієзів.
Інтервали
Інтервал – це відстань між двома нотами, взятими по висоті.
Є вісім основних інтервалів
– пріма, секунда, терція, кварта,квінта, секста, септіма, октава.
Вони носять назву від кількості ступенів – тобто нот гами, які вони охоплюють.
Пріма – повторення одного й того ж звука. Наприклад у хорі в різних голосах; на гітарі – одна й та сама нота, взята на різних струнах, і т.д.
У нотах позначається – ч.1 – тобто “чиста пріма”.
Секунда – охоплює два ступені. Позначається цифрою 2. Буває мала – м.2, та велика – в.2. Мала секунда має пів тона, велика – тон.
Терція – охоплює три ступені. Позначається цифрою 3. Буває мала – м.3, та велика – в.3. Мала має півтора тона, велика – два тони.
Кварта – охоплює чотири ступені. Позначається цифрою 4. Буває чиста кварта – ч.4, та збільшена кварта – зб.4. Чиста кварта містить два з половиною тони, збільшена – три тони.
Квінта – охоплює пять ступенів. Позначається цифрою 5. Буває зменшена – зм.5, та чиста – ч.5. Зменшена квінта має три тони, чиста – три з половиною.
Секста – охоплює шість ступенів. Позначається цифрою 6. Буває мала – м.6, та велика – в.6. Мала має чотири тони, велика – чотири з половиною.
Септіма – охоплює сім ступенів. Позначається цифрою 7. Буває мала септіма – м.7, та велика септіма – в.7. Мала має пять тонів, велика – пять з половиною.Октава – охоплює вісім ступенів. Позначається цифрою 8. Буває чиста октава – ч.8. Має шість тонів.Метро-ритмРитмом у музиці зветься впорядковане чергування довгих та коротких, акцентованих та неакцентованих звуків, організованих за допомогою метра.Метр – це рівномірна пульсація у часі.Для впорядкованості музичний твір ділять на такти, які відокремлені тактовими рисками.
Кварта – охоплює чотири ступені. Позначається цифрою 4. Буває чиста кварта – ч.4, та збільшена кварта – зб.4. Чиста кварта містить два з половиною тони, збільшена – три тони.
Квінта – охоплює пять ступенів. Позначається цифрою 5. Буває зменшена – зм.5, та чиста – ч.5. Зменшена квінта має три тони, чиста – три з половиною.
Секста – охоплює шість ступенів. Позначається цифрою 6. Буває мала – м.6, та велика – в.6. Мала має чотири тони, велика – чотири з половиною.
Септіма – охоплює сім ступенів. Позначається цифрою 7. Буває мала септіма – м.7, та велика септіма – в.7. Мала має пять тонів, велика – пять з половиною.Октава – охоплює вісім ступенів. Позначається цифрою 8. Буває чиста октава – ч.8. Має шість тонів.Метро-ритмРитмом у музиці зветься впорядковане чергування довгих та коротких, акцентованих та неакцентованих звуків, організованих за допомогою метра.Метр – це рівномірна пульсація у часі.Для впорядкованості музичний твір ділять на такти, які відокремлені тактовими рисками.
Такт умовно ділять на долі, перша з яких є акцентована, тобто сильна, інші – слабі.На самому початку твору ставиться розмір такту – він залежить від кількості вимірювальних долей, вміщених у ньому. Вимірювальною долею можуть бути ціла, половинка, четверть, восьма та шістнадцята.Розмір такту позначається дробом, який ставиться на нотному стані. Верхня цифра (чисельник) – вказує кількість долей, нижня (знаменник) – тривалість кожної долі.Позначення розміру виставляється на початку музичного твору, а також у місцях, де розмір такту змінюється.Приклад розміру 2/4 – “дві-четверті” :
Приклад розміру 3/4 – “три-четверті” :
Приклад розміру 4/4 – “чотири-четверті” :
Приклад розміру 3/8 – “три-восьмі” :
Приклад розміру – 6/8 – “шість-восьмих” :
Такт умовно ділять на долі, перша з яких є акцентована, тобто сильна, інші – слабі.На самому початку твору ставиться розмір такту – він залежить від кількості вимірювальних долей, вміщених у ньому. Вимірювальною долею можуть бути ціла, половинка, четверть, восьма та шістнадцята.Розмір такту позначається дробом, який ставиться на нотному стані. Верхня цифра (чисельник) – вказує кількість долей, нижня (знаменник) – тривалість кожної долі.Позначення розміру виставляється на початку музичного твору, а також у місцях, де розмір такту змінюється.Приклад розміру 2/4 – “дві-четверті” :
Приклад розміру 3/4 – “три-четверті” :
Приклад розміру 4/4 – “чотири-четверті” :
Приклад розміру 3/8 – “три-восьмі” :
Приклад розміру – 6/8 – “шість-восьмих” :
Динаміка
Динаміка (від грецького dynamis – сила) в музиці – це сила звучання музичного твору.
Під час виконання музичного твору сила звучання змінюється, і ця зміна сили звучання зветься динамічними відтінками, або нюансами.
Темп
Темп – це швидкість руху в музичному творі.
Розрізняють повільні, помірні та швидкі темпи. Позначення темпів, як і переважної більшості додаткових позначень у нотах пишуться італійською мовою. Повільні темпи
Темп
Темп – це швидкість руху в музичному творі.
Розрізняють повільні, помірні та швидкі темпи. Позначення темпів, як і переважної більшості додаткових позначень у нотах пишуться італійською мовою. Повільні темпи
Темп – це швидкість руху в музичному творі.
Розрізняють повільні, помірні та швидкі темпи. Позначення темпів, як і переважної більшості додаткових позначень у нотах пишуться італійською мовою. Повільні темпи
Помірні темпи
Італійське
позначення |
Вимова
|
Значення
|
---|---|---|
Andante | анданте | помірно повільно |
Andantino | андантіно | швидше ніж анданте |
Moderato | модерато | помірно швидко |
Allegretto | алегретто | пожвавлено |
Швидкі темпи
Італійське
позначення |
Вимова
|
Значення
|
---|---|---|
Allegro | алегро | швидко |
Vivo, Vivace | віво, віваче | жваво |
Presto | престо | швидко |
Prestissimo | престіссімо | дуже швидко |
Темп на протязі твору дуже часто змінюється. Тому вживаються позначення, що характеризують переходи від одного рівня темпу до іншого.
Таблиця темпових змін
Італійське
позначення |
Вимова
|
Значення
|
---|---|---|
accelerando accel., acceler. | аччелерандо | прискорюючи |
animando | анімандо | пожвавлюючи |
rallentando rall., rallent. | ралентандо | уповільнюючи |
ritardando rit., ritard. | рітардандо | уповільнюючи |
ritenuto rit. | рітенуто | затримуюючи |
stretto | стретто | стисло (прискорюючи) |
a tempo tempo primo | а темпо темпо прімо | повернення до попереднього темпу |
Метрономом (гр. метрон – міра, номос – закон) називається пристрій, який здатен з великою точністю вимірювати задану кількість ударів на хвилину.
Метроном є допоміжним пристроєм музикантів, і служить для виховання у них метру. Ним обов’язково користуються усі початкуючі музиканти.
Винахідником метронома вважають австрійського майстра І.Мельцеля, який запатентував цей пристрій у 1816 році.
Він був сконструйований у вигляді дерев’яної пірамідки, із годинниковим механізмом всередині, ззовні коливається вертикальний маятник із швидкістю, яка регулюється з допомогою грузика.
Ось який вигляд має механічний метроном:
Із розвитком технологій з’являються нові типи метрономів – електронний та цифровий.
Ось деякі цифрові метрономи:
А з появою комп’ютера та інтернету – програмні або віртуальні.
Нижче ви можете бачити віртуальний метроном, який працює в режимі онлайн, тобто ви можете ним користуватись вже зараз:
Як ним користуватись?
Start/Stop – ввімкнення/вимкнення метронома.
Temps – висвічення долей.
Tempo – налаштування темпу – кількість ударів за хвилину.
Temps par mesure – кількість долей у такті.
Tap Tempo – приблизна настройка темпу. Потрібно клацнути декілька разів по кнопці, з приблизною швидкістю.
Камертон
Камертон – невеликий пристрій, який служить для музикантів еталоном висоти звуку. Ось як він виглядає:
Коли вдарити по U-подібній пластині – він відтворює звук певної висоти, дерев’яна коробка знизу служить для підсилення звука.
Придумав камертон у 1711 році англієць Джон Шор – придворний трубач англійської королеви.
За еталон висоти було взято ноту “ля” першої октави.
Існують камертони, які настроєні на інші звуки. Наприклад гітаристи використовують камертон, який звучить нотою “мі” першої октави.
Для настроювання інструментів симфонічного оркестру замість камертона використовують духовий музичний інструмент гобой.
Сучасні музиканти мають змогу користуватися електронним пристроєм, який носить назву “тюнер”.
Тюнер може звучати декількома звуками, що дає змогу, наприклад для гітаристів, настроювати кожну струну інструмента з високою точністю.
Ось деякі види тюнерів:
Звичайно, існують віртуальні аналоги тюнера, а також онлайн тюнери, які працюють безпосередньо в інтернеті.
Ось приклад онлайн-тюнера для гітари:
Клацнувши перемикач знизу латинської букви, ви почуєте звук, який відповідає даній струні.
Назва струн зліва на право:
E – струна “мі” – остання на гітарі.
A – струна “ля”, п’ята струна.
D – струна “ре”, четверта струна.
G – струна “соль”, третя струна.
B – струна “сі”, друга струна.
E – перша струна “мі”.
На вкладці Sound Type можна змінювати види гітар:
Clean electric – чистий звук електрогітари.
Steel string – звучання естрадної гітари з металевими струнами.
Classical acoustic – звук класичної гітари.
Distorted electric – перевантажений звук електрогітари.
Також розповсюдженими є пристрої два-в-одному, тобто в одному корпусі є одразу камертон та метроном. Виглядають вони так само як електронні цифрові камертони чи метрономи.
Позначень характеру виконання музичних творів досить багато, їх переліку присвячені цілі словники. У наведеній таблиці вказано найголовніші з них:
Італійське
позначення |
Вимова
|
Значення
|
---|---|---|
affetuoso | афетуозо | пристрасно |
agitato | аджітато | тривожно, стурбовано |
ad libitum | ад лібітум | [лат.] на свій розсуд |
alla marcia | алля марчіа | в стилі маршу |
amoroso | аморозо | з любов’ю |
animato | анімато | з душею |
apassionato | апасьонато | палко, пристрасно |
brillante | брильянте | блискуче |
cantabile | кантабіле | наспівно |
capriccioso | капріччозо | примхливо, дивно |
dolce | дольче | ніжно |
doloroso | дольорозо | сумно, журливо |
energico | енерджіко | рішуче |
espressivo | еспресіво | виразно |
flessibile | флессібіле | гнучко |
fresco | фреско | свіжо |
furioso | фурйозо | люто, несамовито |
giocoso | джіокозо | грайливо |
grazioso | граціозо | граціозно |
ironico | іроніко | глузливо |
lacrimoso | лякрімозо | журливо, скорботно |
maestoso | маестозо | урочисто, велично |
marciale | марчіале | подібно до маршу |
mesto | место | сумно, журливо |
naturale | натурале | просто, безпосередньо |
pesante | пезанте | важко |
pomposo | помпозо | пишно, урочисто |
quasi fantasia | квазі фантазія | начебто фантазія |
risoluto | різолюто | рішуче |
rubato | рубато | вільно |
scherzando | скерцандо | жартівливо, жваво |
semplice | семпліче | просто |
serioso | серйозо | поважно |
sostenuto | состенуто | стримано |
spirituoso | спірітуозо | палко, гаряче |
tenuto | тенуто | витримано |
tranquillo | транквілльо | спокійно, не поспішаючи |
vigoroso | вігорозо | бадьоро, сміливо |
con moto | кон мото | рухливо |
con spirito | кон спіріто | з піднесенням |
con fuoco | кон фуоко | з вогнем |
con brio | кон бріо | з жаром |
Хто придумав ноти?
Перш ніж відповісти на це запитання, ми мусимо розуміти, що музика супроводжувала життя людини у всі часи. Без музики і танцю не відбувалось жодного дійства – чи то підготовка до полювання у мисливців, чи до сівби, чи святкування доброго врожаю, чи вдалого полювання. Ритуальні дійства первісної людини, храмові богослужіння – супроводжувались музичним виконанням.
І чим складнішою ставала музика, тим актуальнішою була передача кращих її зразків наступним поколінням.
Перші зразки запису музики сягають сивої давнини. Відомо, що в Древній Індії та Китаї вміли записувати музику. До нас дійшов клинопис Стародавнього Вавілону із музичним записом, якому більше 4,5 тисяч років.
У стародавній Греції музична культура була на високому рівні. Зокрема, видатний математик Піфагор, який жив 2,5 тисячі років тому, відомий своїми відкриттями у музиці.
В Київській Русі також існувала власна система запису музики, яка носить назву невменний (знаменний) безлінійний нотний запис.
Ось як він виглядав:
Та відомий нам зараз нотний запис безпосередньо повязують з ім’ям Гвідо д’Ареццо (Гвідо Аретинський) – італійського монаха, вчителя хорового співу, який жив тисяча років тому.
На меморіальній дошці з дому, у якому свого часу мешкав видатний музикант, ми можемо бачити запропоновану ним систему нотного запису, яка дуже нагадує сучасну.
На нотному стані, який складається з чотирьох лінійок, зліва записується ключ, та ноти – яких на той час є шість.
Досить кумедне походження назви нот, запропоноване Гвідо Аретинським – це перші склади рядків гімну співаків, з проханням захистити їх від раптової хрипоти. Такий спосіб позначення мав на меті полегшити процес запам’ятовування звуків. Ось текст цього гімну на латині:
UT queant laxis
REsonare fibris
MIra gestorum
FAmuli tuorum,
SOLve polluti
LAbii reatum,
Sancte Ioannes.
REsonare fibris
MIra gestorum
FAmuli tuorum,
SOLve polluti
LAbii reatum,
Sancte Ioannes.
Назва цих нот практично без змін дійшла до наших часів: УТ, РЕ, МІ, ФА, СОЛЬ, ЛЯ. Згодом УТ замінили на більш мелодійнішу ДО, і додали сьому ноту СІ.
А ось як виглядає сучасний нотний запис:
Немає коментарів:
Дописати коментар